Vzdelanie ako limit

IPMD partnerom publikácie “Vzdelanie ako limit? Prípad rómskej učiteľky”

V júli 2013 vydala Nadácia otvorenej spoločnosti (Open Society Foundation) publikáciu Sergeja Danilova – Vzdelanie ako limit ? – prípad rómskej učiteľky s poditulom Príbeh o jednom ľudskom osude. Partnerom publikácie je Inštitút pre medzikultúrny dialóg.

Takmer 100 stranová publikácia mapuje príbeh rómskej učiteľky a jej strastiplnú snahu zamestnať sa a normálne žiť, ktorá je do očí bijúca v porovnaní s väčšinovým názorom panujúcom o Rómoch, ako o záťaži zneužívajúcej sociálny systém.

Hlavná hrdinka pri snahe zmeniť svoju situáciu a zamestnať sa na školách vo svojom regióne skúšala šťastie pri oslovovaní viacerých inštitúcií a úradov na Slovensku, no reálnej pomoci sa nedovolala nikde. Publikácia chronologicky menuje a komentuje rozhodnutia súdov, či stanoviská viacerých úradov, škôl, Slovenského národného strediska pre ľudské práva, Národnej rady, politikov, ktoré ovplyvnili viac či menej jej zložitú cestu životom od roku 2006-2012.

Príbeh dokazuje, že nielen osadníci, ale ani rómska inteligencia často nemá v našej spoločnosti na ružiach ustlané, ak je nejakým spôsobom závislá od systému ( povolanie učiteľ závisí od štátnej správy). Napriek tomu, že priamu diskrimináciu sa učiteľke na súdoch preukázať nepodarilo, je faktom, že rôzne okolnosti jej tzv. “integrovaný život” ( vzdelanie, práca, rodina) viesť neumožnili a o svojej budúcnosti hlavná postava nemá najmenšie pozitívne ilúzie.

Pdf verzia Publikacie tu